fredag, januari 27, 2006

Variation på ordet sömn

Jag ville se dig när du sover.
Men det händer kanske aldrig.
Jag ville se dig
när du sover, ville sova
med dig, glida in i
sömnen hos dig, känna hur den mörka mjuka vågen
sveper över mitt huvud

vandra med dig genom den skimrande
böljande skogen av grönblå löv
med dess vattniga sol och tre månar
mot grottan där du måste stiga ner,
mot det du fruktar mest

Jag ville ge dig silvergrenen,
den lilla vita blomman, det enda
ord som ger dig skydd
mot sorgen djupt där inne
i din dröm, mot sorgen
djupt där inne. Jag ville följa dig
uppför den långa trappan
ännu en gång och bli
den båt som ror dig åter
varsamt, en eldslåga
i två kupade händer
dit där din kropp vilar
bredvid mig, och du går in i den
med samma lätthet som du andas in

Jag ville vara den luft
som bor i dig, för ett ögonblick
bara. Jag ville vara lika osedd,
lika oundgänglig.


Margaret Atwood

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh. Är väldigt tacksam för att du snodde den här guldgruvan så du kan dela med dig av den.

27 januari, 2006 12:42  
Blogger vandrarvild said...

du ser, ändamålen helgar medlen! *haha*

27 januari, 2006 14:17  

Skicka en kommentar

<< Home