onsdag, november 30, 2005

Hemmablind

I helgen råkade jag höra någon säga:
"Min kompis kunde inte riktigt fatta det första gången hon var här i stan, att det står en stor jävla borg mitt i allt, med vallgravar och allt."
Och det slog mig idag igen; det gör det bara vissa dagar eftersom jag ser den varje dag:

Mitt i Örebro står ett slott. Från 1200-talet.
Som en svulstig borg, med vallgravar och rubbet.
Bara sådär.

Det är faktiskt rätt coolt. Jag förstår varför de asiatiska turisterna videofilmar det när de är här, och pekar och pratar. Jag undrar vad de säger.


Haha, nu när jag letar bilder hittar jag en turismsida om stan. Inte visste jag att det fanns så många ställen att besöka här ikring. Jag menar, Wadköping, Brunnsparken, Gustavsvik? Varför vill nån åka dit?
Man är ju uppenbarligen rätt hemmablind.

Jag är född och uppvuxen här men har aldrig varit på Vinön t ex.
Plus att det finns ett slott till i Finspång. Det ligger tydligen i närheten, där har jag inte heller varit.

Men i Kukkolaforsen utanför Haparanda, där har minsann Jokkmokks-Jocke klappat mig på huvudet. Det var tider det. Jag var fem. Mormor eller mamma höll mig i handen, jag hade en sån där norrländsk landskapsdräkt på mig. Den kliade.



Jokmokks-Jocke på den gamla goda tiden







2 Comments:

Blogger crrly said...

Finspång?! Slott??

Nära Örebro? Nääää!

03 december, 2005 22:03  
Blogger vandrarvild said...

jag säger detsamma, men jag såg det när jag var på Länsmuséet på en karta de hade där, och sen såg jag det igen på turismsidan så då borde det stämma.
Jag måste fan fråga pappa om vi inte kan åka dit, bara för att kolla. Jag borde ju ha varit där när jag var liten eller nått men då skulle jag känna igen slottet, men inte då.

06 december, 2005 10:44  

Skicka en kommentar

<< Home