lördag, augusti 27, 2005

Förargligt

Idag på affären när en kvinna plockade bland paprikorna så ramlade det ner några på golvet.
Jag plockade upp en av dem för den hamnade framför mig, och hon muttrade 'Herregud så FÖRARGLIGT' medan hon plockade upp de andra.

Jag fattar fortfarande inte vad det är som är så pinsamt med att grönsaker ramlar ner av sig själv, det är ju inte så att det inte är bäddat för fall när de ligger på halvlutande bänkar eller?

Egentligen tror jag det är generationen hon är i.
Min mammas ålder; de där födda på 40-talet som uppfostrats med att saker är pinsamma, man ska inte prata för högt så att folk hör, man ska inte ha korkade outbildade barn, man ska inte ha ett äktenskap med sprickor i, man ska inte synas eller ta egentlig plats.
Och man ska verkligen inte ta en paprika så att det ramlar ner fem andra på golvet när tyngdkraften sätter in.
Sånt är ju synnerligen förargligt.



*****
Varför har jag inte börjat lyssna på Suede tidigare? Jag har ju alltid älskat hans röst. Samma sak med Pulp.
Dumt.
men som jag sa till nån idag på ett putslustigt sätt: Bättre sent än aldrig.

Jag hoppas jag inte gjorde tummen upp samtidigt.
Då skäms jag.