fredag, juni 01, 2007

brinn

Idag har jag tänkt på vikten av att brinna för något.
Det är lätt att rycka på axlarna åt det men när jag känner efter så är det en önskan jag har: Jag vill brinna för något, känna en passion inför saker, om det så är att plantera blommor eller dreja krukor, pilla med pärlor till armband eller måla porslin; det spelar ingen roll. Jag vägrar vara levande död, zombiefierad. Jag måste tillföra färg i mitt liv. En hobby. Eld.
Jag tror jag börjar måla igen, trots att jag inte kan dra ett streck ens, allt blir underligt snett och alltid lätt darrigt, men det är inte viktigt.
Det viktiga ligger i att göra det. ATT göra.
Vad mer kan man syssla med. Sticka? Jag klarar bara av halsdukar, de skulle bli flera meter långa. Jag kan virka grytlappar med. Brodera? Men vad; tusentals "hem ljuva hem"-tavlor a la farmorsstil?
Jag måste fundera ut något snart.

I gymnasiet när jag samlade på mer eller mindre patetiska diktstycken och korta texter ramlade jag på den här:
"Brinn så länge du lever. Låt ingen släcka din glöd.
Brinn så att alla kan se dig. Vägra vara levande död."

och det är väl ungefär vad det handlar om

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja, börja måla ! Även om det blir ett enda streck.
Såg på konst med en fd bekant, hans "Det där skulle jag kunna göra själv!"
Svar: "Jo, men skillnaden är att konstnären GJORDE DET!" *S*

01 juni, 2007 16:43  
Blogger KuriÅsa said...

Du kan brodera motsägelsefulla grejer typ fuck off i korsstygn. Det skulle jag vilja göra.

02 juni, 2007 12:17  
Blogger SoulEvolver said...

Men herregud, nu måste du driva med oss, vännen. Är du månne lite hemmablind nu. Du brinner ju för bloggandet! Har sällan sett sån frenetiskt brinnande energi till att uttrycka sig. Så tro mig, du brinner för fullt :)

Ha en bra helg! Kram kram kram!

02 juni, 2007 12:28  
Anonymous Anonym said...

Att sy är mitt tips! Jag har aldrig sysslat med något så lugnande förut! (Förutom yoga) Och dessutom kan det faktiskt bli lyckade alster som man kan ha användning för. Som ett klädesplagg, eller gardiner, eller ett draperi, en duk, bordstabletter...Men måla, åh vad jag önskar jag kunde släppa min prestationsångest över målandet och känna som du, strunta i att det blir snett, fult och blä och bara köra på. Måla på!

03 juni, 2007 00:27  

Skicka en kommentar

<< Home