onsdag, mars 28, 2007

who has put you in bondage?

...och livet ter sig lite lättare efter en fika med Helena och prat om allt från "vad ska vi göra med våra liv" till totalt utnördande av Harry Potterteorier. Det är skönt att ha någon att prata HP med. Det är skönt att kunna säga "Vad ska man göra med allt det här som man kan och vet?" till någon som är på samma plats fast ändå inte. Lite snabbt skickar jag ett sms till K om en bok vi skulle kunna skriva och så säger jag till Helena det där som jag funderat på: Hur kommer det sig att det är så många som inte 'kan skriva'(d v s som skriver både tråkigt, ointressant och känslolöst stelt) som ändå blir publicerade? Vi nampedroppar de så kallade författarna lite snabbt och pratar om att vi kanske ska prostituera oss rent textmässigt. Som han den där engelske författaren som skrev det som var inne för att det sålde och gav honom mat på bordet så att han kunde skriva politisk satir, något som var hans verkliga styrka. Så jag kanske ska skriva klart den där lama kärlekshistorien som jag skriver på när jag vill tangentbajsa lite i word, för det funkar ju för Marian Keyes, och Skugge är det ju fortfarande människor som läser dessutom.
Solen bränner bort de tunga tankarna, och hundbajsarna på malmös gator börjar äntligen torka och smulas sönder. Människor sitter överallt i solen och det känns som om man efter att ha hållit andan hela vintern äntligen kan andas ut en stund

Etiketter: , ,