torsdag, januari 11, 2007

Grandma terror

Jag konstaterar att jag har farmorskräck. Inte inför min farmor, hon dödde innan jag föddes, men andras.
Min första pojkvän hade The Grandma From Hell. Seriöst, underligare mer skrämmande tant får man leta efter, och efter mitt första möte med henne kände jag att jag skulle kunna leva ett helt liv utan att träffa något liknande igen. Med åren har det hon gjorde bleknat, men känslan ligger kvar: Jag har farmorskräck.

Jag gillar helt enkelt inte äldre tanter. Den enda äldre tant förutom min mormor som jag kan minnas att jag gillat är Siv, min granne när jag bodde hemma, men hon flyttade också in i huset intill när jag var 3 och har inga underliga traditioner mer än att man ska ta av sig på fötterna när man kommer in. visserligen hade de ett finrum* som de använde bara ibland men det var rätt ointressant då. Vi satt alltid i köket.

Men på grund av Grandma Hell, jag minns inte vad hon hette ens(Ingrid? Berit?), så är min farmorsbild förstörd. Det rör sig om gamla kärringar som tror de kan säga vad som helst, vara hur otrevliga och oförskämda som helst och ända slippa undan med det; för att de på något sätt har en slags auktoritet inom familjen. Eller för att de är jäkligt gamla och kanske får en hjärtattack om man säger emot?.

D´s farmor vet knappt att jag existerar och hon har ingen större koll på att jag flyttat in här. Tills nu när hon ringer och D ser menande på mig, som om hon hälsar via honom. Fan.

Så nu när jag luktar mig till en framtida Farmorsfika så stelnar jag till, spärrar upp ögonen och likt djur i fälla undersöker jag snabbt alla flyktvägar men inser att mitt ben sitter fast i pojkvänsfällan. Oundvikligen.
Kan man kanske göra slut under dagen för fikat och bli ihop några timmar senare(fast eftersom D svarade I doooo! på mitt bloggfireri härom dagen så blir det en skilsmässa och sådana ska vara svåra och jobbiga har jag hört)? Är det någon som vill ha barnvakt, fikasällskap? Jag kan massera din svettiga håriga rygg kanske, klippa dina groteskt äckliga tånaglar och skrubba bort möglet under dem**? Eeh?!

Nähä. Nänä.

Fan.



*Finrum vars syfte jag aldrig riktigt fattat. Samma sak med finporslin och finkläder: Kläder blir omoderna, finporslin används tre fyra ggr om året och finrum tar plats och samlar damm. Vad är poängen med det?
** Mamma jobbar med gamlingar vars tånaglar ibland växer så de kröker sig över tån och ner under trampdynan. Däremellan blir det fukt. Ibland ruttnar tån. Det blir alltid svamp däremellan. Jag mår alltid alltid illa när hon berättar om det, och nu tänkte jag att NI skulle må lika illa. Jag är en som delar med mig . Av allt. Snällt va?

4 Comments:

Blogger Pastor_Bentonit said...

Tack så LITE för den berättelsen om tånaglar. Nu skall jag drömma mardrömmar, gonatt! :-D

11 januari, 2007 23:33  
Anonymous Anonym said...

Oh, anytime! :D

12 januari, 2007 11:24  
Blogger Utopia said...

Asgarv, toppenbra beskrivning över gamla tanter.

13 januari, 2007 20:35  
Blogger vandrarvild said...

Oh, tacktack :)

17 januari, 2007 11:29  

Skicka en kommentar

<< Home