tisdag, augusti 29, 2006

akut

Jag återkommer hela tiden till samma tanke. Och jag är emellanåt aningens störd på det hela.

Återigen när vi handlade igår så har enkla majschips text på påsen "nytt recept" och som allergiker avskyr jag sån text för det är sällan bra för mig. Jag är nog inte den enda som kontaterat att det tillsätts mer och mer gluten(typ vete-, råg-och kornmjöl) i saker som det absolut inte måste vara gluten i.
Som nu, i majschips* av märket Jättebilligt. Eller i sylt av märket Tjernobylland för 3 kr burken.
Mjöl. I sylt? Oki...

Och då återkommer jag till det där att industrin tar lite hänsyn till konsumenterna nu när det blir mer och mer allergiker i världen.
Är man inte normal får man helt enkelt inte äta. För tydligen kan de inte ta en annan stärkelse i sylt än mjöl eller något annat än gelatin i godis o s v.
Det här att det handlar om pengar, som med allt annat:
Okej, det förstår jag ju.
Men det är ju fortfarande vi som är konsumenterna. De sparkar neråt, och de flesta ligger där och tar emot. Tidigare har jag liknat det med att bara ta emot och svälja marknadens/statens klibbiga sperma, rätt i ansiktet, men jag tänker mer och mer att det fan är så folk för det mesta gör. Att inte ifrågasätta är bekvämt, men det är okej att gnälla hemmavid och aldrig göra något åt saker?
Det är enkelt att bojkotta. Man väljer helt enkelt bara något annat. På samma sätt är det enkelt för livsmedelsföretagen att byta ut ett ämne i livsmedlet mot ett annat och öka sin marknad en aning.

Dessutom borde väl fler och fler människor faktiskt märka att det här med miljöförstöring och matallergier har en koppling. Man kan ju tycka att det borde finnas en chef på nått livsmedelsföretag någonstans som snart fattar det där efter att ha suttit med sin treåring på akuten mitt i natten, för hundrade gången, utan att de vet vad det är för fel på henne, men som snart konstateras vara allergisk mot... mat.

Och vem kan säga rakt av att de inte känner en enda person som är allergisk mot något alls? Jag har en bekant som är allergisk mot det mesta i frukt- och grönsaksväg, allt som har kärnor i sig, allt med skal(han är dessutom vegetarian). Jag har en lista på vad han inte tål, ifall jag ska köpa med mig något till dem när jag kommer. Det brukar bli skumbollar. Det tål vi båda två.
Jag vet ganska många människor som inte tål gluten, laktos eller nötter, damm, pälsdjur, stärkelsen i potatis eller ris, o s v.
Och de som tycker jag själv är allergisk mot många saker: ni har ännu inte varit med om någonting... Det är inte besvärligt att komma på mat till mig,. inte det minsta.



*Majschips görs ju som bekant av majsmjöl, palmolja och salt. I 9 fall av 10.

2 Comments:

Blogger crrly said...

Innehåller inte skumbollar gelatin? Det är ju inte vegetariskt isåfall...



Man tillsätter även laktos/mjölkpulver i chips. Varför, liksom.

29 augusti, 2006 11:16  
Blogger vandrarvild said...

näe, det finns nått märke som inte har gelatin i skumbollar, eller mjöl.
Ja, jag undrar det med: vad har mjölk med chips att göra? Sjukt ju.

29 augusti, 2006 11:31  

Skicka en kommentar

<< Home