onsdag, maj 03, 2006

moralkaka

Jag citerar mig själv från nedanstående inlägg: "Rätt mugg gör min dag strålande"?
Det där var ju nästan ett kiss-skämt.
Är det nån mer än jag som minns kiss-och bajssången som jag hörde på dagis. Texten var " kiss och bajs, kiss och bajs" sagt i en nästan väsande ton?

Aah, det ljuva 70-talet och alla nerknarkade barnprogram vi fick lära oss rätt och fel igenom. Jag saknar frottékläderna och fusksammet och badrockarna som var sydda av handdukar. Jag saknar "Älgarna demonstrerar, älgarna har fått nog. Älgarna vill ha frihet här i sin egen skog!" och Vilse i pannkaka och putt putt putt putt och den mörkturkosa soffan vi hade och den luddiga turkosblå mattan som nån hund senare spydde ner och gav mamma en anledning att kasta den.
Dessa välsmakande, på dagis uppmanande, moralkakor i grälla färger och underliga mönster.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh. Älgarna demonstrerar. Jag ääälskade den, men hade helt glömt den. Tack. :-)

03 maj, 2006 15:11  
Blogger vandrarvild said...

anytime! :)

03 maj, 2006 17:30  
Blogger vandrarvild said...

Föresten: varför har jag inte länkat till dig innan? Dumt av mig.

03 maj, 2006 17:35  
Anonymous Anonym said...

"Älgarna demonstrerar, älgarna har fått nog..."
Min dotter som är född -95 brukade sjunga den låten, tänk att den överlevt. Fast hon har lagt till lite manéer som jag inte tror finns i originalversionen: hon liksom laddar om ett gevär - heter det mantelrörelse? - KLICK KLICK - fram-o-tillbaks med högerhanden. Killpåverkan från dagiset eller bara "nya tider"?

03 maj, 2006 21:13  
Blogger vandrarvild said...

Gina: haha, den rörelsen är det många som gör, vet inte vart den kommer ifrån men gör jag den är det för att driva med själva rörelsen och den s k (icke-existerande)coolhetsfaktorn i att göra det. Om du förstår vad jag menar. Ungefär som att jag gör tummen upp just för att det är så ute.
Men jag har missat den i samband med Älgarna-låten.

04 maj, 2006 00:37  
Anonymous Anonym said...

Kanske ska börja göra det på jobbet när chefen varit DUM.
KLICK KLICK
:D

04 maj, 2006 20:12  

Skicka en kommentar

<< Home