lördag, december 24, 2005

Stjärna

Man ser inte stjärnorna inne i stan, men över motorvägen mellan Kumla och Örebro gnistrar himmelen av tusentals av dem. Jag lutar min varma panna mot bilfönstret och ser på Orions bälte som är det enda stjärntecken som jag känner igen i rörelsen framåt. Julfirandet är över, all denna stress för några timmars skull. Jag får en julklapp till när vi stannar av i Kumla och släpper av mamma; ett stort tungt brunt paket som visar sig vara en microvågsugn när jag sliter upp pappret på köksgolvet hemma. Jag ska skriva en lista på vilka julklappar jag har fått, som en översikt. Jag har gjort det sedan jag var sju åtta år, det fungerar alltid som ett avslut på julaftonen.

Och ja, naturligtvis fick jag den sedvanliga Aladdin-asken. Ingen jul utan chokladaskar. Syrran och jag spärrar upp ögonen i vilt förskräckta miner om pappa ens skämtar om att vi inte får chokladaskar ett år.

Jag hoppas er jul blev vacker, varm och glittrande.




7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du skriver så att jag tänker att du är en varm människa med ett gott hjärta, och jag ler.

Tack..

T, under regntunga skyar i en stad där julen aldrig verkar ha funnits

26 december, 2005 00:25  
Anonymous Anonym said...

Min jul blev som den brukar vara, som en helt vanlig helg, fast med en extra ledig dag. Och med lite mer mat och dricka.
På julaftonskvällen var jag hem till en kompis, åt julgodis och drack whisky, sen lullade jag hemåt i natten.
Antagligen vet inte tomtef-n var jag bor för det blev inga paket i år heller.

26 december, 2005 14:24  
Blogger anna said...

god fortsättning på dig....jag tycker du kan komma tillbaka och skriva nu....

26 december, 2005 15:06  
Blogger vandrarvild said...

T: Tack! Sånt är ALLTID skönt att höra, det kom precis vid rätt tid med. Men vilken stad är din stad? Jag minns inte om det regnade här, jag vet bara att det inte fanns nån snö. Det är ingen riktig jul utan snö, tycker du? Hoppas din jul blev bra, trots vädret. Och att Amsterdam(?!) blir kul som fan till nyår.

Lennart: inte en enda julklapp? Jag köpte en ametistring och harry potter-boken till mig själv i julklapp, för då visste jag att jag i alla fall fick nånting jag verkligen ville ha. Det må låta elakt mot min familj men det är inte tanken. Fast jag fick bra klappar ändå.


anna: jag ska. Snart. Jag ska bara äta och kolla på film först. Jag har några inlägg som ligger i magen och lurar.

26 december, 2005 16:13  
Anonymous Anonym said...

Fick paket av jobbet och några leverantörer, fast det kallar jag mutor. Det var t ex gravad lax, sprit, chokladkartonger (vill jag inte ha!) och en rostfri Steltontermos.
Veckan innan jul köpte jag Armani Code och Armani Black Code after shave, kan ju säga att det var klappar till mig.

26 december, 2005 17:45  
Blogger vandrarvild said...

Lennart: du kanske borde börja köpa lite mer presenter till dig själv. Sånt du vill ha för att det gör dig innerligt glad?!

27 december, 2005 01:29  
Anonymous Anonym said...

En present som skulle göra mig väldigt glad är en Mercedes Brabus E V12 T.
Har jag inte råd med just nu, inte ens om jag kastar ut mamma från hennes lägenhet i Sörbyängen och säljer den. Fast då blir hon nog lite putt på mig.

27 december, 2005 18:10  

Skicka en kommentar

<< Home