fredag, december 09, 2005

Palindrom

Emellanåt dyker det upp lite filmrepliker i skallen på mig när jag är trött. Inatt är det: "Men jag vill KNARKA!". Fucking Åmål såklart.


Såg en helt obegriplig film idag. Palindrom av Todd S..nånting.
Dålig som fan var den med, men jag tänker på det tragiska i det hela: Det handlar om en tjej som vill bli gravid och ligger med lite killar här och var men hon är typ 14 år och har gjort en abort och vet inte om att hon inte har en livmoder längre för den var de tvungna att ta bort efter aborten.
Så hon försöker bli gravid/vuxen på det sätt hon kan men det går ju inte eftersom hennes föräldrar ljugit och inte sagt något om livmoderborttagningen till henne. Så när filmen slutar efter nån komisk sexscen med en fet Otto i skogen så fattar man ju att hon kommer hålla på sådär i evigheter och inget kommer ändras och...
Det var en upplevelse att se filmen men jag tänker fan inte se den igen, och även om jag störde mig på att de bytte ut flickorna hela tiden(fast det ska vara samma karaktär: Aviva) så fattar jag ju tanken bakom det där på ngt plan, och slutbilden när ännu en ny tjej säger: "Den här gången blev det nog ett barn" är samma bild som hänger på väggen i den allra första scenen när Aviva vaknar och är rädd att hon ska bli som sin kusin Dawn som tagit livet av sig för att hon var gravid. Och man fattar ju att det är Dawn som är på väggen och att Aviva blivit Dawn(f ö 'gryning') i slutet.
Okej, så jag fattar filmen men jag gillar den fan inte.

4 Comments:

Blogger Tomas said...

Erkänn att det är grymt jäkla störande när man trashar någon film och personen man pratar med muttrar något om att man "inte förstått den". Jag tycker t.ex. att Donnie Darko på sin höjd är bra, d.v.s. typ en trea av fem möjliga, oavsett hur smart den är.

09 december, 2005 05:03  
Blogger vandrarvild said...

ja, jag tycker donnie darko är bra och även om jag fattar den så är den ju inte SÅ bra. tycker jag.
Men samtidigt måste man ju inse att man själv emellanåt blir jävligt begeistrad av nån rulle som tycks vara glasklar och då är det alltid nån som kommer och säger att de inte gillade den och genom det förstör allt.
Bäst vore det ju såklart om alla kunde tycka som JAG tycker om filmer *hahaha*

09 december, 2005 13:06  
Blogger Tomas said...

Jo, men det är ju självklart. Till skillnad från alla andra så har man ju alltid perfekt smak själv. Jag menar, jag gillar ju uteslutande bra musik, bra filmer och bra böcker. Mina kompisar håller inte med, men vad vet dom? Deras smak är ju inte lika komplett. Typ. När jag blir diktator och popkultursminister löser sig det där.

09 december, 2005 21:11  
Anonymous Anonym said...

Donnie darko är ett mästerverk. Det är bara ni som inte har förstått den. :)

10 december, 2005 22:57  

Skicka en kommentar

<< Home