tisdag, juli 04, 2006

variation på ordet sömn

Man blir sjuk av att vara på ställen man inte vill vara på. Hela ens kropp reagerar på känslan av hopplöshet och rastlöshet.

Själv brukar jag tendera att somna vid de mest olämpliga tillfällen. Mycket pinsamt men ändå väldigt talande. På tråkiga föreläsningar och möten, i väntan på arbetsförmedlare och andra utredare. Jag somnar. För jag vill inte vara där.

Och nu sitter jag här, rastlös med magvärk, och håller på att somna. Jag blundar medan jag lyssnar på vad kunden vill, innan jag öppnar ett öga för att se var jag kopplar dem. Sen blundar jag igen. Och tänker att jag snart somnar för att jag gör samma sak idag som jag gjort fem veckor innan, samma saker. Varje dag. Samma människor ringer, samma saker sker, och jag vill somna, sova, glida bort till anra verkligheter.

Jag undrar när jag blev såhär verklighetsflyende.
Eller somnar man som ett tecken på att man är på fel plats? Själen är på helt fel väg och måste inte vara närvarande, god natt, väck mig när du låter mig gå igen, för jag har andra vägar att gå, och helst sitter jag på en sten vid vattnet och fortsätter kalla tillbaka min försvunna ande och försöker dra tillbaka skrattet till magen och hjärtat