måndag, februari 12, 2007

Vi har varit ute och åkt. Bilen är liten och ful och kommer rasa ihop när som helst. Vi har lånat den. Den har ingen värme. Ute är det minusgrader och blåsigt. Jag kommer hem stelfrusen och med isbitstår, jag längtar te och raggsockor och kanske filt. Det kalla håller sig kvar, axlar och armar, lår och rygg, jag sveper in mig i ett lager kläder till, kokar mer tevatten, gör åkarebrasor i min ensamhet och välter nästan en lampa.
Den här kylan är annorlunda än vad kylan längre norrut är. Här är det en fuktig kyla som tränger in överallt, stannar kvar och ilar upp och ner för ryggraden. Vid stranden i Limhamn ligger svarta stenar som jag plockar med mig och glömmer på bilgolvet. Det luktar rutten tång och dimman ligger som ett lock över min bit av världen.

4 Comments:

Blogger Peter Madison said...

du...i ditt inlägg "Paradox" så har du två textrader längst ner å jag undrar om det är du som har skrivit det...? "när du tagit steget, vänd dig inte om
det finns ingen väg tillbaka, varifrån du kom"

Förövrigt har min lilla fula bil rasat ihop och jag vet inte om den ska få döden dö eller återupplivas fram mot våren...

Ha de gott!!

13 februari, 2007 11:07  
Blogger vandrarvild said...

Nopes, jag tror det är Jonas Gardell som skrivit det. Han har i alla fall med det i nån stå upp-föreställning och ev. nån bok.


Återuppliva den! fula små bilar ska ha mer cred...

13 februari, 2007 12:56  
Blogger Peter Madison said...

aha...okeej...det var en bra text...liksom en perfekt låttextrad... Och toytoan ska få 220volt ström i sig ett dygn så ska du se på fan att den hänger med en sommar till....det måste bli lite varmare häruppe bara...den gillar inte kyla å vem fan gör det...:(

13 februari, 2007 15:46  
Blogger vandrarvild said...

jamen, du bor ju i mitten av sverige. det är klart det är KALLT.

14 februari, 2007 11:15  

Skicka en kommentar

<< Home