måndag, mars 27, 2006

Mina planer för min hyreslägenhet och delar av listan jag ska skriva till min värd.

Tidigare när jag skulle hitta en matlåda hittade jag ett nytt exemplar av skadedjur.
Ett som jag inte känner igen. Jag tänker INTE goggla på det och söka bilder. Jag är tillräckligt äcklad som det är och vägrar ta upp grötresterna ur slasken innan jag är nästan säker på att den där nya skadedjurstingesten är nerspolad och ännu mer död än vad den tidigare var.

Och nu är det dags att göra en liten lista till hyresvärden på saker som jag vill ha åtgärdade.

Som att jag vill ha bort alla silverfiskar och äckliga gråa klumpar med spröt, jag vill ha en ny list till ytterdörren (och gärna en innerdörr även om det blir skitrångt men alla hör ju minsta lilla hostning och när jag har sängen i hallen kan ju sånt lätt bli... pinsamt) och läckan i kranen fixad. Jag vill ha en hållare till duschen så att man slipper hålla i munstycket hela tiden.
Mitt element surstinkande läcker vatten på parketten om man inte har det hela öppet och handtaget på min toadörr har lossnat till hälften (och kommer kräva att man byter dörr helt och hållet för den är ändå på väg att bli fuktskadad i nederkanten och OJ vad han kommer muttra över det men är det mitt fel att han inte sätter in en fukttålig dörr på en gång och att skruvarna inte har något att fästa i? Nej, just det.)


Undrar om jag ska fråga om vi inte kan tillverka en dörr på en gång. Jag har en plan nämligen, och den funkar för jag är smart och kreativ, jajamänsan, och i källaren ligger det gamla snygga dörrar med fönsterspeglar och krulligt handtag och av en sån kan man dels göra toadörr av och dels göra en skjutdörr till min hall och den får nämligen plats mellan väggen och garderoben och.... Ja, ni ser. There´s no end to the kreativitet och dessutom blir det en helhet av de två dörrarna och blir det rester använder jag dem till att göra luckor till fönstret. Fatta vilken mysig hall, han kan höja hyran på nolltid när jag flyttat juh!

Skulle jag äga den här lägenheten skulle den vara hur jävla fin som helst. Skjutdörr i hallen för att förhindra störande ljud åt båda håll samt insyn från hallfönter nr ett.
Luckor i passande stil till hallfönster nr två(egentligen ser man inte in där men det är en chansning varje gång man står där och byter om och hoppas att ingen går förbi just då).
Bort med fula 'tygmattan' i taket och därmed sänkningen av taket. Fler hyllor uppsatta i garderoben(där inne är takhöjden två meter mer än här inne, bara det...) och i en av 'nischerna' i hallen (så det blir som en bokhylla inbyggd i väggen. Sådana älskar jag!) och... sen säljer jag den och flyttar ut i skogen till spindlarna och fästingarna och vinterslasket....

(Eller inte. Jag borde hålla käften, i alla fall tills jag ätit. vet inte vad jag går på för energi nu. Tre päron och en biskvi tror jag)

I rest my case.