fredag, januari 13, 2006

Tretton

Det är ju fredagen den trettonde idag!
Det kan bara vara något bra.

Jag undrar hur många som är vidskepliga som fan idag. Vilka som stannat hemma bara för datumets skull.
Minns inte ens hur det uppkom, myten om fredagen den trettonde. Nånting med att äldre religioner ser tretton som ett turnummer; så att prästerna var tvungna att bannlysa det. Äh, minns fan inte. Men varför får jag för mig att fredag är en otursdag p g a romarna? Nått med Caesar va?Men han blev ju mördad den 15 mars. Hm. Jaja. slut på historiespekulationerna, jag är alldeles för nyvaken för det.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jesus dog på långfredagen.

De var tretton kring bordet den sista nattvarden när Judas förrådde (eller heter det "förådde"...? Jaja, shit the same) Jesus.

Alltså: fredag = otur. 13 = otur. Fredag den trettonde = megamaximal superduperotur.

Mer fakta om talet 13 som oturstal:
http://magazine.magnus.se/artikel.asp?artikel=3577182039729

13 januari, 2006 11:22  
Blogger vandrarvild said...

Åh tack Maria, det är tur att du är bibliskt bevandrad och påminner mig. :) Tretton runt bordet och det där ja...

Ordet förråda borde varit 'för råda' som i att ge någon hintar om vad som ska komma att ske så att den personen ska vinna över en annan. Och skvallraren förråder förloraren. Logiskt? I mitt huvud funkar det i alla fall.

13 januari, 2006 13:46  
Anonymous Anonym said...

Haha, jo, jag är ett vandrande bibliskt uppslagsverk.

Din etymologiska analys av ordet förråda funkar nog alldeles utmärkt :D

13 januari, 2006 15:11  

Skicka en kommentar

<< Home