tisdag, maj 24, 2005

Gå din väg

Inspirationen sviker, jag vill återigen att du kommer hit om natten och rycker tag i mig och drar med mig ut och visar att man kan leva, istället för att jag ska sitta här och gräva mig in i tanken och det andra, det där tystade sorgsna djupa som vrålar under ytan.
Jag funderar på om jag saknar något, men det gör jag inte. Jag funderar på vart jag skulle vilja vara: jag vill vara där livet är, där kärlek finns, jag vill vara någon annanstans där platsen alltid är hemma. Som i mig själv.Jag vill värma händerna på din mage och känna hur hennes bruna hår smeker över min kind. Jag vill se på vind och dess lek med löv, jag vill sjunga starkt.

Jag längtar in i mörker. för jag vet att på andra sidan är det ljusare. Om jag har tur. Här är det bara mulet, och jag fryser om händerna och vill ha någon att somna intill, bara sova, höra hur denna någon andas djupare när han sjunker längre och längre ner i sömn. Inte röra vid, bara vara nära.
Jag tänker inte lika ofta på döden längre. Detta trots att jag inte har bestämt mig om jag ska leva eller inte. Jag tänker bara inte på det på samma sätt. En dag dör vi allihopa, och om ingen skriver ner att vi varit här, så kommer ingen minnas oss, ingen kommer veta hurdana vänner vi var eller varför vi tyckte så mycket om varandra. Ingen kommer veta, och varje hemlighet som nu känns brännande kommer att sjunka ner i jord, lösas upp i vind och göra sin resa rakt upp i rymden. Det kommer att vara en fullkomligt befriande sorg.

Låt dig inte luras av orden. De är inte jag. Jag är bara dess tunga och gom, jag är dessa hugg som skär itu. Låt dig inte luras av leenden, jag andas fortfarande, jag ser igenom dig.
Jag vet vem jag är. Det får inte saker att kännas lättare, mer legitima. Jag undrar hur du känns under mina fingertoppar. Du utan vargarna och de lätta skratten. Gå inte din väg. Det finns så mycket annat att prata om. Gå din väg. Den är din egen.